Panorama.sk in SlovakSK
Weather

Vystava Danubius Fluvius: Dvakrat nevstupis do tej istej rieky

Poster from the Exhibition Danubius Fluvius

Do ambiciózneho výstavného projektu o premenách európskeho veľtoku a ľudí, ktorí pri ňom žijú, sa zapojilo šestnásť múzejných inštitúcií zo Slovenska a Maďarska.

Výstava je veľkoryso umiestnená v priestoroch renesančnej Brämerovej kúrie. Rozkladá sa na podlaží, v podzemí a na nádvorí historickej kúrie. Exponáty, fotografie, mapy, audiovizuálne programy, profesionálne a amatérske filmové dokumenty sa tu ocitli v nápaditých inštaláciách. Tvorcovia výstavy spojili vecnosť a názornosť s hravosťou a kumštom.

Bratislava, 1956 - from the exhibition Danubius Fluvius

Navstevnika sprevadzaju modre znacky na dlazke, ktore ho privadzaju k jednotlivym expoziciam. Su symbolickou modrou dunajskou stuhou. Modra stuha je aj v nazve madarskeho filmoveho dokumentu Modra stuha Europy - Dunaj, ktory nepretrzite bezi na obrazovke pri vstupe do vystavnych priestorov. Pätdesiatsestdielny serial zachytava expediciu madarskych vodakov, ktori v dvoch etapach splavovali cely Dunaj.

Filmy patria jednoznacne k najsilnejsim strankam aj inak jedinecnej vystavy.

Dokument Od Cierneho lesa po Cierne more v roku 1956 nakrutili filmove staby z ôsmich podunajskych krajin. Kazdy z filmovych prispevkov ma svojsky rukopis, a v kazdom citit uprimne zaujatie temou. Na nadcasovej hodnote im neubera ani obcasny dobovy schematizmus v podobe precenovania ludskych sil, rozumu a moznosti v spoluziti s prirodnym zivlom. Popri mostoch, hradzach ci obrovskych lodiach a inych vydobytkoch civilizacie ci socialistickeho budovatelskeho snazenia, film predovsetkym ponuka malebne obrazky dunajskej prirody, pestreho folkloru podunajskych narodov a ich historie. Uvidite v nom aj Bratislavu, ktoru pozname uz len zo starych pohladnic a fotografii, s nezburanou Zidovskou ulicou a Podhradim.

Modra stuha zavedie navstevnika k laviciam, ake byvali kedysi v kinach. Premietaju sa filmove tyzdenniky z minuleho storocia, v ktorych sa po Dunaji premavaju parniky a udatni borci zachranuju topiacich sa. Zaujme aj snimka o chlapcovi, ktory sa chcel stat namornikom a po rokoch sa mu jeho sen splni.

Luigi Fernando Marsigli (1658 — 1730)  and his Map of the Danube River

Kto neveri, ze Dunaj dokaze byt zaujimavy aj na mapach, iste nadobudne iny nazor. Vystava ponuka hned niekolko "mapovych" kuskov. Ukazky prvych vojenskych map Dunaja z 18. storocia, ktore su doteraz malo zname aj odbornej verejnosti, rukopisnych map osobnosti geodezie Luigiho Fernanda Marsigli (1658 — 1730) a Johanna Christopha Müllera (1673 — 1721), ci mapove stoly v podzemnych priestoroch kurie. Dlhe stoly pokryvaju v jednej polovici mapy Dunaja a jeho okolia z 19. storocia a v druhej polovici su tie iste oblasti na sucasnych leteckych mapovych snimkach. Na konci stola je vo vyske umiestnena velkoplosna obrazovka, na ktorej sa premieta simulovany letecky zaber - opät v dvoch susediacich pasoch. Jeden je s riekou a krajinou z minulosti a druhy je sucasny. „Mapy v pohybe“ este nazornejsie ukazuju, ako velmi sa zmenil dunajsky priestor. S mapami sa da aj pohrat. Sluzia na to zetony s obrazkami lokalit, ktore hraci umiestnuju na spravnom mieste mapy.

Photography from the exhibition Danubius Fluvius

Výstavné panely v ďalších priestoroch dokumentujú dve navzájom neodlučiteľné stránky života pri Dunaji. Ukazujú, ako si človek rieku podroboval, aké na nej staval mosty, hrádze, ale aj to, ako rieka v čase povodní neúprosne zalievala ľudské obydlia. Ukážkou symbiózy človeka s prírodou sú expozície venované rybárstvu a ryžovaniu zlata.

Výstava núka aj trochu nostalgie v podobe dobových fotografií. Kapitán Johann Eilingsfeld na začiatku minulého storočia slúžil na parných remorkéroch, ale aj luxusných osobných lodiach. Rád fotografoval a jeho objektívu sa nevyhli vážení pasažieri, ale ani členovia lodných posádok. Mondénny svet výletných lodí dýcha aj zo snímok vo svete známeho maďarského fotografa Erno Vadasa.

A ak si návštevníci chcú zapózovať na palube historického dunajského plavidla, môžu to urobiť v malom fotoateliéri.

Veľké fotografie navodzujú osobitú atmosféru aj na nádvorí kúrie, kde je vystavená replika ostrihomského vodného stroja, vďaka ktorému sa dostávala voda do hradu, ktorý stojí 60 metrov nad vodným zdrojom.

Keď vyjdete z brány starobylej kúrie, vôbec nemusíte mať pocit, že ste práve ukončili prehliadku výstavy. Naproti tečie Dunaj.

(ib)

.Pripojte komentár

Published: 2015-01-15
Updated: 2015-01-15

Categories: - Galleries, Museums, Exhibitions