Panorama.sk in SlovakEN
Počasie

Calvin Klein urobil trhák z trenírok

Calvin Klein

V časoch, keď Richard Klein dral chlapčenské nohavice v newyorskom Bronxe, patrili medzi najobľúbenejšie zábavy jeho vrstovníkov naháňačky, loptové hry a vojny bánd. Richard sa od kamarátov neodťahoval, ale aj tak najradšej sedel doma. Na rozhraní 40. a 50. rokov minulého storočia ho doma nedržala ani televízia, ani virtuálny počítačový svet. Richard miloval inú hru. Stačil mu k nej starej mamin šijací stroj, na ktorom dával dohromady vlastné modely. Nezvyčajná záľuba predurčila Richarda Kleina, aby z neho vyrástol slávny módny návrhár. Do sveta módy vstúpil s menom Calvin Klein. V knihe Guinnessových rekordov figuruje ako najúspešnejší predajca spodnej bielizne. Z banálnych pánskych trenírok vyčaroval žiadaný značkový tovar. V roku 1998 jeho spoločnosť predala 30 miliónov párov ponožiek a pánskych slipov za 425 miliónov amerických dolárov. Calvinovi Kleinovi sa to podarilo aj vďaka tomu, že obyčajnú spodnú bielizeň premenil pomocou provokujúcej reklamy na príťažlivé a štýlové nevyhnutnosti pánskeho šatníka.

Narodil sa 19. novembra 1942 v New Yorku v rodine židovských prisťahovalcov. V dvadsiatich skončil Inštitút módneho návrhárstva a o pár rokov neskôr sa s priateľom z detstva Barry Schwartzom pustil do podnikania v módnej brandži. Začali s kabátmi, ale veľmi sa im nedarilo. Deň D, ktorý odštartoval hviezdnu kariéru niekdajšieho malého krajčírika, sa začal tým, že Klein tlačil regál s oblekmi na vešiakoch cez preľudnený Manhattan. Ponáhľal sa na prezentáciu pánskych oblekov. Nemal dodávku a bál sa, že v kufri obyčajného auta by sa mu modely pokrčili. Preto brázdil ulice Manhattanu s mobilným regálom, ako dáky pouličný predavač. Stálo to za to. Obchodníkom z prestížnej newyorskej firmy Bonwitt Teller sa jeho kolekcia triezvych, a pritom nezvyčajne elegantných oblekov tak zapáčila, že viceprezident firmy u Kleina objednal šatstvo za päťdesiattisíc dolárov.

Klein začal dobýjať módne móla. Podstata jeho úspechu spočívala práve "vo filozofii trenírok", v schopnosti urobiť zo všedného, obyčajného ale pritom potrebného odevu elegantný kúsok. Komu by len prišlo na um prísť na trh s "luxusným športovým oblečením"? Práve Calvin Klein objavil filozofiu, podľa ktorej "je dôležité nezamieňať jednoduchosť s nezaujímavosťou". A ešte viac ako iní pochopil, že život módnych návrhov je pevne zviazaný s reklamou. Vsadil na ňu. Na reklamu provokujúcu, obrazovo dokonalú, na takú, o ktorej všetci hovoria, možno ju aj odsudzujú, ale nakoniec - kupujú. V roku 1979 sa z televíznych obrazoviek mladučká hviezda modellingu, vtedy 15-ročná Brooke Shieldsová v krátkom reklamnom spote so zmyselným úsmevom spýtala divákov: "Viete, čo je medzi mnou a mojimi kalvinkami (džínsami značky Calvin Klein)? - Nič." Nič viac. Stačilo to na vyjadrenie, že nohavice onej značky nosí ako kožu. Reklama a ďalšie podobné vyvolali pobúrenie, ale aj obrovský úspech na trhu.

Časopis Time ho zaradil medzi 25 najvplyvnejších ľudí Ameriky. Je držiteľom mnohých ocenení vrátane ceny Najlepší americký módny návrhár roku 1993. Jeho značka vynáša ročne 3 – 5 miliárd amerických dolárov, vyhľadávané sú najmä džínsy, spodná bielizeň a parfumy.

Calvin Klein si tak získal povesť, akú má v dejinách odevného priemyslu, ale aj v amerických dejinách, povestný objaviteľ džínsov Levi Strauss.

(ib)

.Pripojte komentár

Viac informácií:

Guinnessova kniha rekordov: Od márnivosti k jedinečnosti

Vydané: 2008-11-28
Aktualizované: 2008-11-28