Panorama.sk in SlovakEN
Počasie

Ako sa z falšovateľa obrazov stal národný hrdina

Han van Meegeren pred súdom

Príbeh neuznaného maliara Hana van Meegerena z polovice minulého storočia vypovedá o tom, kam môže umelca doviesť sklamanie a nenaplnené ambície. V októbri 1957 šokoval publikum v preplnenej súdnej sieni priznaním k autorstvu falzifikátov slávnych majstrov 17. storočia.

Obžalovaný odpovedal na otázky sudcu:

- Priznávate sa, že ste autorom všetkých predložených falzifikátov?

- Áno, pán sudca.

- Priznávate, že ste všetky obrazy predali za veľmi vysokú cenu?

- Nemal som inú možnosť. Ak by som si zapýtal málo peňazí, nikto by neveril, že predávam diela majstrov, alebo by si mysleli, že sú to len kópie.

- Čo vás primälo, aby ste pokračovali vo falšovaní diel?

- Bolo to nádherné. Nevedel som sa jednoducho ovládať. Nebol som pánom svojej vôle, bol som bezmocný tvárou v tvár nádhere. Musel som pokračovať.

- To je všetko pekné, ale prišli ste pritom aj k pekným peniazom. Túto poznámku neberte ako útok.

(Obžalovaný ignoruje sudcovu poznámku). - Výtvarní kritici ma znevažovali tak veľmi, že som dlho nebol schopný vystavovať vlastné diela.

Citácia zachytáva zásadný zvrat v procese, pretože Henricus Anthonius van Meegeren sa pôvodne pred súd nedostal ako falzifikátor, ale na základe obvinenia z kolaborácie s nacistami. Spočívala v tom, že dodal vzácny obraz holandského majstra Johanna Vermeera ríšskemu maršalovi Hermannovi Göringovi. Vyšetrovatelia mu prišli na stopu v máji 1945, keď spojenci našli v Rakúsku tajný sklad s umeleckými dielami, ktoré nacisti odvliekli z okupovaných krajín. Expertov, ktorých tam pozvali, aby pomohli s inventarizáciou, ocenením a navrátením diel, obzvlášť zaujal Vermeerov obraz Kristus a cudzoložnice. Nikto ho nepoznal. Holandský maliar, ktorý tvoril ako slávny predstaviteľ Zlatého holandského veku v 17. storočí, zanechal po sebe sotva štyridsať diel, ale toto žiadny znalec ešte nevidel. Pátranie po priekupníkoch, ktorí dodávali obrazy nacistickým pohlavárom, doviedlo políciu k majiteľovi nočného klubu v Amsterdame Hanovi Meegerenovi. Zatkli ho a za spoluprácu s nacistami mu hrozil trest smrti. Zo súdu s kolaborantom sa však nakoniec stal senzačný proces s jedným z najgeniálnejších falzifikátorov výtvarných diel. Meegeren sa od svojich "kolegov" falzifikátorov líšil jednou podstatnou vecou – nekopíroval jestvujúce diela, ale maľoval nové a označil ich za novobjavené práce starých majstrov.

Kristus v Emauzoch od Hana van Meegerena

Za svoje vrcholné dielo pokladal obraz Kristus v Emauzoch. Maľoval ho na plátne, ktoré skutočne pochádzalo zo 17. storočia. Objavil proces, ktorý mu napomohol k získaniu hodnovernej patiny. Zamiešal farby s olejom z orgovánu a fenolom formaldehydu. Najprv odstránil starú maľbu z pôvodného plátna a potom namiešanými farbami urobil svoju. Hotové plátno potom vysúšal pri teplote 100°C niekoľko hodín.

Han van Meegeren mal ešte pred vojnou povesť solídneho znalca a obchodníka s výtvarnými dielami. Dobrú povesť mu pridal okrem iného aj posudok uznávaného umenovedca, 83-ročného Abrahama Brediusa, ktorý v roku 1937 po uzretí Krista v Emauzoch napísal v časopise Burlington Magazine: "Je to nádherný moment v živote milovníka umenia, keď je zrazu konfrontovaný s doteraz neobjavenou maľbou veľkého majstra, nedotknutou, na originálnom plátne, bez reštaurovania, tak, ako ho maliar práver zanechal na stojane ....To, čo tu vidíme, je majstrovský kúsok Johanna Vermeera."

Keď muži v talároch zistili, že Meegeren podviedol Hermanna Göringa, súdili ho samozrejme zhovievavejšie. Už mu nehrozil najvyšší trest, nakoniec vyviazol len s jedným rokom väzenia. Na konci procesu sa zo zradcu národa stal hrdina, ktorý ťahal za nos jedného z najväčších pohlavárov nacistického Nemecka. Súdne pojednávanie malo veľkú publicitu možno aj preto, že bolo mimoriadne vizuálne. V sieni visela väčšina falzifikátov, ktoré vytvoril za desať rokov a zarobil na nich asi sedem miliónov guldenov, v tom čase to bolo asi dva milióny dolárov. Päťdesiatosemročný falšovateľ prichádzal do siene v očividne zlom zdravotnom stave, ale s vyrovnanou dušou. Podarilo sa mu ukázať celému svetu, aké vysoké boli jeho umelecké kvality. Keď v jednom okamihu súdcovia zaváhali, či bol skutočne autorom diel, ktoré aj znalci považovali za pôvodné, presvedčil ich, aby ho nechali namaľovať ďalšieho "nového" Vermeera. Súhlasili a maliara zatvorili do miestnosti so šiestimi svedkami a policajnou strážou. Za dva mesiace namaľoval pôsobivý obraz Mladého Krista v dokonalom Vermeerovom štýle. Falšovateľ si zadovážil slávu, ktorú by maľbou pod svojím menom nikdy nezískal. Chvíle uznania mu neskalilo ani väzenie. Umrel krátko po procese.

(ib)

.Pripojte komentár

Viac informácií:

Seriál Aféry z titulných stránok

Komentáre

baron (19. 8. 2015):

Toto uznavam kazdy falzifikator by mal byt oceneny pretoze jeho diela su dokonalejsie ako originaly

Vydané: 2005-05-05
Aktualizované: 2005-05-05