Panoráma.sk
Kníhkupectvo
Sprievodca
Noviny
Kontakty
Slovakia Document Store - Logo
Dnes je 29.5.2017
Vyhľadávanie / Search
Počasie
Kurzy: 1 EUR = 1.1196USD   26.434CZK   0.87190GBP   307.40HUF   4.1830PLN   7.4240HRK . . . viac

Ako sa z falšovateľa obrazov stal národný hrdina

Han van Meegeren pred súdom

Príbeh neuznaného maliara Hana van Meegerena z polovice minulého storočia vypovedá o tom, kam môže umelca doviesť sklamanie a nenaplnené ambície. V októbri 1957 šokoval publikum v preplnenej súdnej sieni priznaním k autorstvu falzifikátov slávnych majstrov 17. storočia.

Obžalovaný odpovedal na otázky sudcu:

- Priznávate sa, že ste autorom všetkých predložených falzifikátov?

- Áno, pán sudca.

- Priznávate, že ste všetky obrazy predali za veľmi vysokú cenu?

- Nemal som inú možnosť. Ak by som si zapýtal málo peňazí, nikto by neveril, že predávam diela majstrov, alebo by si mysleli, že sú to len kópie.

- Čo vás primälo, aby ste pokračovali vo falšovaní diel?

- Bolo to nádherné. Nevedel som sa jednoducho ovládať. Nebol som pánom svojej vôle, bol som bezmocný tvárou v tvár nádhere. Musel som pokračovať.

- To je všetko pekné, ale prišli ste pritom aj k pekným peniazom. Túto poznámku neberte ako útok.

(Obžalovaný ignoruje sudcovu poznámku). - Výtvarní kritici ma znevažovali tak veľmi, že som dlho nebol schopný vystavovať vlastné diela.

Citácia zachytáva zásadný zvrat v procese, pretože Henricus Anthonius van Meegeren sa pôvodne pred súd nedostal ako falzifikátor, ale na základe obvinenia z kolaborácie s nacistami. Spočívala v tom, že dodal vzácny obraz holandského majstra Johanna Vermeera ríšskemu maršalovi Hermannovi Göringovi. Vyšetrovatelia mu prišli na stopu v máji 1945, keď spojenci našli v Rakúsku tajný sklad s umeleckými dielami, ktoré nacisti odvliekli z okupovaných krajín. Expertov, ktorých tam pozvali, aby pomohli s inventarizáciou, ocenením a navrátením diel, obzvlášť zaujal Vermeerov obraz Kristus a cudzoložnice. Nikto ho nepoznal. Holandský maliar, ktorý tvoril ako slávny predstaviteľ Zlatého holandského veku v 17. storočí, zanechal po sebe sotva štyridsať diel, ale toto žiadny znalec ešte nevidel. Pátranie po priekupníkoch, ktorí dodávali obrazy nacistickým pohlavárom, doviedlo políciu k majiteľovi nočného klubu v Amsterdame Hanovi Meegerenovi. Zatkli ho a za spoluprácu s nacistami mu hrozil trest smrti. Zo súdu s kolaborantom sa však nakoniec stal senzačný proces s jedným z najgeniálnejších falzifikátorov výtvarných diel. Meegeren sa od svojich "kolegov" falzifikátorov líšil jednou podstatnou vecou – nekopíroval jestvujúce diela, ale maľoval nové a označil ich za novobjavené práce starých majstrov.

Kristus v Emauzoch od Hana van Meegerena

Za svoje vrcholné dielo pokladal obraz Kristus v Emauzoch. Maľoval ho na plátne, ktoré skutočne pochádzalo zo 17. storočia. Objavil proces, ktorý mu napomohol k získaniu hodnovernej patiny. Zamiešal farby s olejom z orgovánu a fenolom formaldehydu. Najprv odstránil starú maľbu z pôvodného plátna a potom namiešanými farbami urobil svoju. Hotové plátno potom vysúšal pri teplote 100°C niekoľko hodín.

Han van Meegeren mal ešte pred vojnou povesť solídneho znalca a obchodníka s výtvarnými dielami. Dobrú povesť mu pridal okrem iného aj posudok uznávaného umenovedca, 83-ročného Abrahama Brediusa, ktorý v roku 1937 po uzretí Krista v Emauzoch napísal v časopise Burlington Magazine: "Je to nádherný moment v živote milovníka umenia, keď je zrazu konfrontovaný s doteraz neobjavenou maľbou veľkého majstra, nedotknutou, na originálnom plátne, bez reštaurovania, tak, ako ho maliar práver zanechal na stojane ....To, čo tu vidíme, je majstrovský kúsok Johanna Vermeera."

Keď muži v talároch zistili, že Meegeren podviedol Hermanna Göringa, súdili ho samozrejme zhovievavejšie. Už mu nehrozil najvyšší trest, nakoniec vyviazol len s jedným rokom väzenia. Na konci procesu sa zo zradcu národa stal hrdina, ktorý ťahal za nos jedného z najväčších pohlavárov nacistického Nemecka. Súdne pojednávanie malo veľkú publicitu možno aj preto, že bolo mimoriadne vizuálne. V sieni visela väčšina falzifikátov, ktoré vytvoril za desať rokov a zarobil na nich asi sedem miliónov guldenov, v tom čase to bolo asi dva milióny dolárov. Päťdesiatosemročný falšovateľ prichádzal do siene v očividne zlom zdravotnom stave, ale s vyrovnanou dušou. Podarilo sa mu ukázať celému svetu, aké vysoké boli jeho umelecké kvality. Keď v jednom okamihu súdcovia zaváhali, či bol skutočne autorom diel, ktoré aj znalci považovali za pôvodné, presvedčil ich, aby ho nechali namaľovať ďalšieho "nového" Vermeera. Súhlasili a maliara zatvorili do miestnosti so šiestimi svedkami a policajnou strážou. Za dva mesiace namaľoval pôsobivý obraz Mladého Krista v dokonalom Vermeerovom štýle. Falšovateľ si zadovážil slávu, ktorú by maľbou pod svojím menom nikdy nezískal. Chvíle uznania mu neskalilo ani väzenie. Umrel krátko po procese.

(ib)

.Pripojte komentár

Komentáre
baron (19. 8. 2015):

Toto uznavam kazdy falzifikator by mal byt oceneny pretoze jeho diela su dokonalejsie ako originaly

Vydané: 5. 4. 2005
Aktualizované: 5. 4. 2005
Kalendár - rýmovačky k meninám, informácie o kalendárových zvykoch
Reklama
Mailujte adresu stránky

<< Back / Nazad  
© Copyright 1998 - 2016, Panoráma.sk
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo dalšie šírenie textov a fotografií zo stránok Panorámy.sk bez predchádzajúceho písomného súhlasu Panorámy.sk je porušením autorského zákona.
Partneri Panorámy.sk používajú cookies. Používaním stránok dávate súhlas s ich zapisovaním do Vášho zariadenia.