Panoráma.sk
Kníhkupectvo
Sprievodca
Noviny
Kontakty
Slovakia Document Store - Logo
Panorama.sk in SlovakEnglish
Dnes je 27.7.2017
Vyhľadávanie / Search
Počasie
Kurzy: 1 EUR = 1.1694USD   26.013CZK   0.89395GBP   305.49HUF   4.2571PLN   7.4128HRK . . . viac

MODERNA... to najlepšie, čo doma (v galérii) máme...

Zolo Palugyay: A country with flowers, 1930

To, že Slovensko zaostávalo v prijímaní modernistických prúdov výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia a prijímalo ich so "svojským sfarbením", sa napokon ukázalo byť výhodou, dozvedáme sa zo sprievodného slova k výstave MODERNA na stránkach Slovenskej národnej galérie.

SNG chce touto výstavou predstaviť verejnosti "to najlepšie, čo doma (v galérii) máme" – reprezentatívny výber zo slovenskej výtvarnej moderny – umenia prvej polovice 20. storočia. Návštevník si môže pozrieť vyše 150 naj-diel - obrazov, sôch a grafík. Stránky SNG ďalej o výstave uvádzajú:

Keďže v posledných rokoch pre dlhodobo nepriaznivý stav našich priestorov a odkladanú rekonštrukciu nebolo možné plnohodnotne prezentovať zbierky moderného umenia prostredníctvom stálej expozície, rozhodla sa SNG tento raz pripraviť špeciálnu výstavnú kolekciu, ktorá je prednostne koncipovaná výberom diel maliarstva, rozšírenom o práce na papieri, grafiku a ukážky sochárskych diel.

Anton Jasusch: Yellow Mill (after 1920)

Pojem slovenská moderna (alebo ak chcete moderna Slovenska, keďže ide o vskutku o multikultúrny a multinacionálny fenomén) označuje výtvarnú tvorbu, ktorá v časovom oblúku zhruba prvej polovice 20. storočia (v užšom slova zmysle v rozpätí 20. až 40. rokov) reagovala na západoeurópske avantgardné a modernistické hnutia vývoja umenia a pokúsila sa o ich špecifické prevzatie a spracovanie. "Udomácnenie", svojho druhu "naočkovanie" modelu západnej kultúry – t. z. moderny a hnutia avantgárd ako produktov výsostne individualizovanej, industrializovanej západoeurópskej spoločnosti – do prostredia zaostávajúcej, v prvej polovici 20. storočia ešte prevažne agrárnej civilizácie, sa nedialo priamočiaro a jednosmerne. Na Slovensku, v odlišnom historickom priestore, dochádzalo pri prijímaní nových umeleckých podnetov k posunom a oneskoreniam, bolo tu viac osamelých a osobnostných iniciatív bez sústredenejšieho skupinového či programového zázemia. Dôvodom, prečo u nás dochádzalo k domácemu "sfarbeniu" predobrazov európskej moderny, bolo výraznejšie zakotvenie umelcov a ich diel vo svojom čase a priestore, funkcie a úlohy, ktoré zohrávali vo vtedajšom spoločenskom organizme. Preto na Slovensku bolo takmer neznámym pojmom "umenie pre umenie", a aj keď tu boli pokusy o definíciu umenia ako svojbytnej hry a kreativity tvarov, ostali príznačne nedokončené... V našom prostredí bolo umenie vždy aj niečím iným ako len umením, najčastejšie bojom a zápasom: o vykročenie z pút historickej anonymity, o hľadaní národnej identity, ale aj o víziu budúcnosti, o nové ideály... napokon i zápasom o sebe samých, za obhájenie a potvrdenie svojho práva byť umením.

Martin Benka: Na pole,1934

Vybrané diela najvýznamnejších predstaviteľov slovenskej moderny zo zbierok Slovenskej národnej galérie reprezentujú "náš" domáci variant, náš vlastný príbeh výtvarného modernizmu. Dnes už vieme, že postavenie "na okraji" a mimo centier sa môže stať pre umenie aj výhodou – ponúkame návštevníkom, aby sa na vlastné oči presvedčili, že aj na Slovensku vznikli autentické a originálne umelecké diela, ktoré dokážu osloviť, ktoré poznáme, milujeme a radi sa k nim vraciame...

Miesto: SNG v Bratislave – Esterházyho palác, 3. poschodie
Termín: 29. marec – 28. október 2012
Koncepcia: Katarína Bajcurová

29. 10. 2012   
Kalendár - rýmovačky k meninám, informácie o kalendárových zvykoch
Reklama
Mailujte adresu stránky

<< Back / Nazad  
© Copyright 1998 - 2016, Panoráma.sk
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo dalšie šírenie textov a fotografií zo stránok Panorámy.sk bez predchádzajúceho písomného súhlasu Panorámy.sk je porušením autorského zákona.
Partneri Panorámy.sk používajú cookies. Používaním stránok dávate súhlas s ich zapisovaním do Vášho zariadenia.