Panorama.sk in SlovakEN
Počasie

Nový zákon o cestovnom ruchu je na strane zákazníka

Dovolenka je pomenovanie aktivít, kedy si človek má a väčšinou aj chce dovoliť oddych prípadne zmenu svojej každodennej činnosti. Preto aj jej podoby bývajú rôzne. Od testovania či sa z človeka vyparí nadbytočná hmotnosť pri opaľovaní na morskej pláži až po chytanie rýb pri bunjee jumpingu. A teraz si predstavte, že by vám cestovná kancelária prehodila typ dovolenky, prípadne vás neupozornila na miestne špecifiká. Napríklad, že pláž je od hotela 15 metrov ale tá cesta, ktorá vyzerala v katalógu tak nevinne, je vlastne hlavná dopravná tepna a obrázok bol odfotografovaný o štvrtej hodine ráno, keď práve vyšlo slnko. Alebo by ste zistili, že delegát, na ktorého sa nejeden turista opiera v dobrom aj zlom, takmer vôbec neovláda jazyk krajiny a nikdy žiadnu skúšku na sprievodcu neabsolvoval. O nočnej more každého turistu v podobe nepotvrdeného zájazdu nehovoriac. Počet veriacich, ktorý stúpa v prípade meškajúceho lietadla či autobusu smerom domov, ťažko čo i len odhadovať.

Podobné zážitky by mali byť od 1. apríla minulosťou a to hlavne vďaka zákonu o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr, ktorý pod číslom 281/2001 Zb.z. nadobudol platnosť 1.10.2001. Prečo je dôvod na radosť až teraz a nie už od októbra, vyplýva z polročnej lehoty, ktorú mali cestovné kancelárie a agentúry na zosúladenie svojej činnosti so zákonnými podmienkami.

V tomto prípade sa stretla starostlivosť o zákazníka taktiež s požiadavkami právnych predpisov Európskej únie.

Zákon nedefinuje nanovo všetky činnosti len ich upravuje.

Pre zákazníka sú najdôležitejšie tieto body:

  • definovanie základných pojmov - objednávateľ, cestovná kancelária a agentúra a zájazd
  • povinnosti cestovnej kancelárie
  • podmienky povinného zmluvného poistenia
  • sprievodcovskú činnosť môže vykonávať iba osoba, ktorá ma osvedčenie o získanom vzdelaní v akreditovanom vzdelávacom zariadení.

Zákon by mal teda nastoliť štandardné vzťahy medzi zákazníkom a organizátorom zájazdu a predovšetkým zabezpečiť maximálnu ochranu klienta.

Z tohto dôvodu dochádza k zákonnému rozlíšeniu medzi organizátorom a predajcom zájazdu.

Organizátor - touroperátor musí mať uzavreté zmluvné poistenie pre prípad úpadku a kvalifikovaných sprievodcov, kým predajca nie.

Vítanou novinkou zákona je aj presné vymenovanie informácii, ktoré musí dostať zákazník ešte PRED zakúpením zájazdu o cene, doprave ubytovaní, poistení, programe zájazdu atď.

Zákon tiež určuje, za akých podmienok môže cestovná kancelária meniť ceny zájazdov.

Nová právna úprava má všetky predpoklady na to aby odstránila mnohé problémy, s ktorými sa v minulosti musel vysporiadať hlavne zákazník a sprehľadní situáciu na poli cestovného ruchu. Ostáva veriť, že k lepšiemu.

Bližšie informácie nájdete na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Znenie zákona je na stránkach Zbierky zákonov.

Vydané: 2002-11-14
Aktualizované: 2002-11-14

Kategórie: Cestovné kancelárie a agentúry - Praktické rady a pomôcky - Slovensko