Panorama.sk in SlovakSK
Weather

Calvin Klein urobil trhak z trenirok

Calvin Klein

V casoch, ked Richard Klein dral chlapcenske nohavice v newyorskom Bronxe, patrili medzi najoblubenejsie zabavy jeho vrstovnikov nahanacky, loptove hry a vojny band. Richard sa od kamaratov neodtahoval, ale aj tak najradsej sedel doma. Na rozhrani 40. a 50. rokov minuleho storocia ho doma nedrzala ani televizia, ani virtualny pocitacovy svet. Richard miloval inu hru. Stacil mu k nej starej mamin sijaci stroj, na ktorom daval dohromady vlastne modely. Nezvycajna zaluba predurcila Richarda Kleina, aby z neho vyrastol slavny modny navrhar. Do sveta mody vstupil s menom Calvin Klein. V knihe Guinnessovych rekordov figuruje ako najuspesnejsi predajca spodnej bielizne. Z banalnych panskych trenirok vycaroval ziadany znackovy tovar. V roku 1998 jeho spolocnost predala 30 milionov parov ponoziek a panskych slipov za 425 milionov americkych dolarov. Calvinovi Kleinovi sa to podarilo aj vdaka tomu, ze obycajnu spodnu bielizen premenil pomocou provokujucej reklamy na pritazlive a stylove nevyhnutnosti panskeho satnika.

Narodil sa 19. novembra 1942 v New Yorku v rodine zidovskych pristahovalcov. V dvadsiatich skoncil Institut modneho navrharstva a o par rokov neskôr sa s priatelom z detstva Barry Schwartzom pustil do podnikania v modnej brandzi. Zacali s kabatmi, ale velmi sa im nedarilo. Den D, ktory odstartoval hviezdnu karieru niekdajsieho maleho krajcirika, sa zacal tym, ze Klein tlacil regal s oblekmi na vesiakoch cez preludneny Manhattan. Ponahlal sa na prezentaciu panskych oblekov. Nemal dodavku a bal sa, ze v kufri obycajneho auta by sa mu modely pokrcili. Preto brazdil ulice Manhattanu s mobilnym regalom, ako daky poulicny predavac. Stalo to za to. Obchodnikom z prestiznej newyorskej firmy Bonwitt Teller sa jeho kolekcia triezvych, a pritom nezvycajne elegantnych oblekov tak zapacila, ze viceprezident firmy u Kleina objednal satstvo za pätdesiattisic dolarov.

Klein zacal dobyjat modne mola. Podstata jeho uspechu spocivala prave "vo filozofii trenirok", v schopnosti urobit zo vsedneho, obycajneho ale pritom potrebneho odevu elegantny kusok. Komu by len prislo na um prist na trh s "luxusnym sportovym oblecenim"? Prave Calvin Klein objavil filozofiu, podla ktorej "je dôlezite nezamienat jednoduchost s nezaujimavostou". A este viac ako ini pochopil, ze zivot modnych navrhov je pevne zviazany s reklamou. Vsadil na nu. Na reklamu provokujucu, obrazovo dokonalu, na taku, o ktorej vsetci hovoria, mozno ju aj odsudzuju, ale nakoniec - kupuju. V roku 1979 sa z televiznych obrazoviek mladucka hviezda modellingu, vtedy 15-rocna Brooke Shieldsova v kratkom reklamnom spote so zmyselnym usmevom spytala divakov: "Viete, co je medzi mnou a mojimi kalvinkami (dzinsami znacky Calvin Klein)? - Nic." Nic viac. Stacilo to na vyjadrenie, ze nohavice onej znacky nosi ako kozu. Reklama a dalsie podobne vyvolali poburenie, ale aj obrovsky uspech na trhu.

Casopis Time ho zaradil medzi 25 najvplyvnejsich ludi Ameriky. Je drzitelom mnohych oceneni vratane ceny Najlepsi americky modny navrhar roku 1993. Jeho znacka vynasa rocne 3 – 5 miliard americkych dolarov, vyhladavane su najmä dzinsy, spodna bielizen a parfumy.

Calvin Klein si tak ziskal povest, aku ma v dejinach odevneho priemyslu, ale aj v americkych dejinach, povestny objavitel dzinsov Levi Strauss.

(ib)

.Pripojte komentar

More information:

Guinnessova kniha rekordov: Od marnivosti k jedinecnosti

Published: 2008-11-28
Updated: 2008-11-28