Panorama.sk in SlovakEN
Počasie

Filmový dokument o dobrodružnom Veslovaní pre Európu z Linzu do Čierneho mora

Veslovanie pre Európu sa skončilo v prístave Jurilovca
Veslovanie pre Európu sa skončilo v prístave Jurilovca. Autor / zdroj: Rowing for Europe.

Viete si predstaviť, čo obnáša preveslovať Dunaj z Linzu až po Čierne more? Je to 2200 km veslovania cez 9 krajín. V lete 2016 sme v Panoráme sledovali expedíciu dvoch veslárov, ktorí sa o to pokúsili na tradičnom drevenom veslárskom člne. Ich cieľ bol pôvodne ešte ambicióznejší - aj s pomocou plachty sa dostať až do tureckého mesta Izmit v Marmarskom mori. Napokon sa im to nepodarilo, skončili v Rumunsku na brehu Čierneho mora.

Jeden z účastníkov expedície Gerald Harringer pripravil o odvážnom pokuse film, ktorý je teraz umiestnený na You Tube. Tento dokument nie je podrobným popisom priebehu plavby, ale vyberá z nej momenty a stretnutia, ktoré považovali autori za najzaujímavejšie. Film prináša viacero fragmentov z veslárskeho dobrodružstva, silný je, keď zaznamenáva chvíle strávené na malej loďke v dunajských plavebných komorách určených pre riečne koráby. Inšpirujúce sú zábery, ktoré zaznamenávajú atmosféru dolného toku Dunaja. Ak snívate, že ho raz splavíte, film je určený pre vás.

Nižšie nasleduje záznam priebehu expedície, ktorý sme pripravovali počas jej priebehu.

21. 9. 2016

Dvaja veslári - Gerald a Ihsan - sa napokon rozhodli, že dobrodružnú plavbu ukončia skôr ako zamýšľali. V jazernom prístave Jurilovca v Rumunsku pri Čiernom mori zložili veslá a plachtu už nevztýčili.

"Po 2200 km, 50 dňoch a deviatich krajinách sme sa rozhodli skončiť," napísali na Instagrame. "Jurilovca je malé mesto blízko pevnosti Argamum, ktorá je prvým známym osídleným miestom v dnešnom Rumunsku. Pevnosť pod názvom Orgame založili grécki kolonisti niekedy v polovici 7. storočia pred naším letopočtom, aby bránila záliv, ktorý slúžil ako útočisko pred búrkami. Na tomto mieste sme pristáli aj my, aby sme sa schovali pred búrkou, ktorá prišla na druhý deň... Hlavne kvôli počasiu, ktoré nastávalo a aj kvôli stavu Geraldovho zápästia, sme sa rozhodli, že tu prerušíme náš projekt a darujeme náš čln miestnym obyvateľom..."

V závere ešte Gerald a Ihsan oznamujú, že napíšu viac o expedícii. Tešiť sa môžeme aj na filmový dokument - Gerald je filmový dokumentarista.

Sklz 300 km

Ihmat a Gerald začali plavbu 31. júla 2016 v Linzi s cieľom prekonať každý deň 50 km. Do prístavu Jurolivca preveslovali 2200 km. Za 50 dní im vychádzal priemer denne 44 km. V skutočnosti išli rýchlejšie, pretože viacero dní cestou oddychovali.

Do cieľa v tureckom meste Izmit im ostávalo 800 km a expedíciu plánovali pôvodne skončiť 30. septembra. Po vynútenej prestávke v prístave Jurolivca na 8 dní ostávalo 800 km. To sa nedalo zvládnuť.

Gerald Harringer sa narodil v roku 1962 v Linzi, Ihsan Banabak v roku 1960 v Izmite, v Turecku. Stretol som sa s nimi, keď sa plavili cez Bratislavu. Obaja sú už päťdesiatnici a nepôsobili dojmom vytrénovaných športovcov. Je obdivuhodné, koľko zo svojho projektu zvládli.

Kultúra rastie vďaka stretávaniu sa

Heslom kultúrno-umeleckého združenia Die Fabrikanten, ktoré vedie Gerald a v mene ktorého organizoval plavbu, je "Culture grows through encounter", čo by bolo možné preložiť ako Kultúra rastie vďaka stretávaniu sa. Dvojica zažila od Linza až po Čierne more veľa stretnutí. S ľuďmi i s prírodou, so živlami i s administratívnymi prekážkami, ktoré sprevádzajú prechod neschengenských hraníc. Tešme sa na ďalšie podrobnosti z plavby a príbehy z ich stretnutí na Dunaji. Budú užitočnou inšpiráciou pre ich nasledovateľov - ďalších dunajplavcov - ktorí sa iste budú znova a znova vyberať na Dunaj.

Gerald Harringe a Ihsan Banabak sa doplavili do Jazera Razim
Gerald Harringe a Ihsan Banabak sa doplavili do Jazera Razim. Autor / zdroj: Rowing for Europe.

Už pri Čiernom mori

Dvojica veslárov - Gerald a Ihsan z Linza - sa preplavila Dunajskou deltou a sú už pri Čiernom mori. Na dva dni zakotvili v prístave Jurilovca, aby sa schovali pred zlým počasím. Jurilovca leží na brehu Jazera Golovita, ktoré je spojené s Jazerom Razim. Jazerá boli kedysi súčasťou Čierneho mora, do ktorého sa čoskoro veslári preplavia. Z dunajplavcov sa stanú moreplavci. Na fotkách vidno, že už vztýčili sťažeň a vietor v plachte by im mohol uľahčiť ďalší postup. Aktuálne je však prisilný.

Najnovšie snímky z expedície na jej facebookovej stránke: >>

Skratka v Čiernej vode sa nepodarila: Namiesto 64 km ešte 333 km

Dvojica veslárov šťastne, aj keď s ťažkosťami, prekonala všetky plavebné komory na Dunaji počas plavby rakúskeho Linzu az po Čiernu vodu (Cernavodu) v Rumunsku. Až pri posledných vzdúvadlách pri rumunskej jadrovej elektrárni narazili na neoblomnosť obsluhy, ktorá ich poslala nazad do toku Dunaja. A tak musia prekonať namiesto 64 km ešte 333 km, aby sa dostali do Čierneho mora. Veslárom je iste ťažko, chceli si skrátiť plavbu, no namiesto plánovaného oddychu v najväčšom rumunskom prístave Constanca musia ešte preveslovať Dunajskú deltu a potom sa popri pobreží Čierneho mora doplaviť do Constance.

Plavbu zaznamenávame prostredníctvom Twitteru a Instagramu.

Viac o projekte Rowing for Europe: >>

Sledujte cez Twitter, alebo cez Instagram ako sa darí Geraldovi a Ihsanovi na ich plavbe s heslom Culture grows through encounter

Sledujte cez Instagram

KM 633. Strong headwind. Yes, we are still on the Danube, this not yet the sea ;-) Nevertheless we made exactely 1500 km since we started in Linz 32 days ago. We met so many nice people, saw so many beautiful spots along this exciting river. Now the difficult part begins (at least for Gerald who did not row already thousands of kilometers like Ihsan did before): Aging muscels, swolen fingers, sometimes just exausted from the sun and the wind, ... The three daily questions on the tour: - where will we land and when? - will the boat be save at night (against waves,...) - what to eat and where to sleep? Last question is solved for today: we checked in a hotel for an urgently needed rest ?? #rowingforeurope #danube #donau #dunărea #dunav

A video posted by Rowing for Europe (@rowingforeurope) on

#walachia #rowingforeurope #danube #donau #dunărea #dunav

A photo posted by Rowing for Europe (@rowingforeurope) on

Fragile old dock for fishermen at KM 888, Romania #rowingforeurope #danube #donau #dunărea #dunav #fishing #romania

A photo posted by Rowing for Europe (@rowingforeurope) on

Yesterday we were about to check out from Serbia but it was Sunday and we had to wait until today for the harbour Kapitan who should take care about a missing document. This man turned out to be our angel because he solved the problem like a real trouble shooter (he obviously liked our adventerous effort to reach Istanbul with a boat without a motor). On the other side, in Romania (picture from the custom building), troubles started again: no licence for the boat? An Austrian with a Turk (both unshaved and weired looking) to go where? After check with the terrorists list, controll of the boat and our luggage, some phone calls and some forms we were alowed to go! Hurray!! #Romania you will have us for some time. By the way: it rained all day. #rowingforeurope #donau #duna #danube #dunărea

A photo posted by Rowing for Europe (@rowingforeurope) on

meeting people on the route is the best thing of #rowingforeurope. Here with Barna Petrany from Hungary who organizes performing art projects with Roma community and (not in the picture because she is rowing - for her first time) Anastasia from Ukraine. She is Englisch teacher and works with Roma children. We brought them into our boat, talked a lot and travelled for two hours all the way through #Budapest. Perhaps the start of a future cooperation project. In the evening we met two funny guys in a canoe. They grew up in Transylvania (Siebenbürgen) and live in Germany. Now they are on the way to the Black Sea. We talked and drinked until midnight. The #Danube can be a very connecting river even it used to be a border line between many countries. #rowingforeurope #donau #rowing

A photo posted by Rowing for Europe (@rowingforeurope) on

V Meandroch Dunaja v Rakúsku vesluje Ihsan Banabak
V Meandroch Dunaja v Rakúsku vesluje Ihsan Banabak. Autor / zdroj: Rowing for Europe.

Nezvyčajný čln v Karloveskej zátoke

S Geraldom a Ihsanom sme sa stretli v piatok, piateho augusta, v Karloveskej zátoke Dunaja v Bratislave. Sedeli v krčmičke Mark Twain a riešili, kde nechať na noc ich plavidlo - riečno-morský čln vysústružený z tureckého orechového dreva. Blížila sa búrka. Navrhol som, že sa popýtam v dvoch lodiach - lodeniciach, ktoré sú zakotvené pri brehu, či by si tam čln na noc nemohli pripútať. Naschvál na lodiach, kde vždy niekto je, v piatok popoludní nikto nebol. Vraj odišli na veslárske preteky. A tak nezvyčajnú veslicu nebolo kde zakotviť.

V Karloveskej zátoke
V Karloveskej zátoke.

Námornícke rozhodnutie

Ihsan si poradil - rozhodol sa po námornícky. Loď dá ďalej od brehu do zátoky a zabezpečí ju tak, že hodí na dno kotvu. Potom skočil do vody a doplával k brehu.

"Zajtra na loď budeš plávať ty," povedal Geraldovi.

Zachránený čln upevnený pri lodenici na konci Karloveského ramena
Zachránený čln upevnený pri lodenici na konci Karloveského ramena.

Zmiznutý a nájdený čln

Oboch netradičných vodákov som potom odviezol do neďalekého hotela Družba. Ešte som sa pre nich pokúšal vybaviť izbu, z ktorej by videli na zátoku a na čln, ale to sa asi nepodarilo. Čln po večeri z kotviska zmizol. Našťastie, hneď poniže ho zachytili vodáci z lodenice Slávie UK Bratislava. Prišli do lodenice v správnu chvíľu, aby zadržali potenciálneho Bludného Holanďana. Silný vietor hnal čln dolu prúdom, ale kotva ho predsa len musela trocha brzdiť. Škoda by bolo, prísť o taký pekný čln krátko po začiatku expedície.

Gerald Harringe vesluje cez Viedeň
Gerald Harringe vesluje cez Viedeň.

50 kilometrov každý deň

Taká plavba môže byť celkom dobrodružná, napadlo mi, keď som sa dozvedel, ako voda a vietor vzali čln. Gerald a Ihsan nie sú obyčajní vodáci - Gerald Harringe je kultúrny manažér a filmár z Linzu. Ihsan Banabak, architekt, ktorý tiež pôsobí v Linzi, je rodákom z tureckého Izmitu. Ich výprava má potvrdiť priateľstvo dvoch vzdialených miest - Linzu a Izmitu - a ľudí, ktorí v nich žijú. A cestou chcú nadväzovať priateľstvá s ľuďmi a umelcami žijúcimi na brehu Dunaja a neskôr aj na brehu Čierneho a Marmarského mora. Na mori chcú vytiahnuť aj plachtu, a vztýčiť sťažeň, ktorý si teraz vezú v člne. Svoju expedíciu nazvali Rowing for Europe - veslovanie pre Európu. Z Linzu do Izmitu chcú prekonať 3000 km, 50 km každý deň. To môže byť podobne ťažké a dobrodružné ako uzmierovať a spravovať európske národy aj s ich blízkovýchodnými susedmi. Ale možno to bude ľahšie. Želajme im to.

V Gabčíkovskom vzdúvadle
V Gabčíkovskom vzdúvadle.

Horko-ťažko cez Gabčíkovské vzdúvadlo

Keď v sobotu so zachráneným člnom doveslovali ku Gabčíkovským vzdúvadlám, potvrdilo sa, že také malé plavidlá tam majú plavbu zakázanú. A keď ich napokon ako kultúrnych emisárov cez vzdúvadlá predsa len prepustili, do tmy hľadali nejaké rameno Dunaja, kde by mohli prenocovať. Pomohli im miestni rybári. Zo soboty na nedeľu voda v Dunaji stúpla o dva metre nad normál. Mohutnejší prúd mohol veslárom uľahčiť plavbu, ale silnejší vodný živel prináša aj nástrahy. Zdá sa, že Gerald a Ihsan si užijú ešte veľa dobrodružstiev. Keď som v Karloveskej zátoke vstúpil na ich čln, príjemne sa kolísal. Hneď by som išiel s nimi.

Veslá su prichytené na starý turecký spôsob - lanom.
Veslovanie pre Európu
Veslovanie pre Európu

Foto: Rowing for Europe. Text: Vlado Bibel

Vydané: 2016-08-08
Aktualizované: 2018-10-31

Kategórie: Voda - splavy, výlety, príbehy